EVVO

Preambule:

"Ekologická výchova ve smyslu přípravy občanů pro udržitelný rozvoj lidské společnosti je neodmyslitelnou součástí celkového působení školy. Ekologická výchova se netýká jen jedince, ale celé školy a jejího vztahu k okolí."

Prostřednictvím environmentální výchovy:

  • rozvíjíme znalost a chápání životního prostředí
  • řešíme problémy týkající se životního prostředí, formujeme kladné postoje k životnímu prostředí
  • zvyšujeme povědomí a informovanost o otázkách životního prostředí
  • procvičujeme způsoby získávání, zpracování a hodnocení informací, přičemž respektujeme ekonomické, sociální i ekologické aspekty
  • poskytujeme odborné rady a doporučení
  • přibližujeme šetrné životní standardy a to vše ve smyslu udržitelného rozvoje

Dlouhodobé cíle environmentální výchovy:

  • vést žáky k nabytí vědomostí, schopností a připravenosti ekologicky myslet a jednat
  • ekologizace provozu školy – třídění odpadu, šetření energiemi a materiály
  • systematicky vzdělávat pedagogické pracovníky v oblasti environmentální výchovy
  • vychovávat žáky k ochraně zdraví, prostředí, majetku, přírodních a kulturních hodnot Země, vytvářet a zlepšovat životní prostředí
  • vychovávat žáky ke zdravému životnímu stylu a k poznávání regionálních problémů životního prostředí
  • seznamovat žáky s alternativními zdroji energie
  • seznamovat žáky s problémem sucha a nutnosti ochrany vody
  • propagovat ekologickou výchovu mezi rodiči a na veřejnosti
  • organizovat praktické činnosti (třídění komunálního odpadu, péče o zeleň ve škole, …) a prožitkové dny (Den Země, Den stromů, … ) v oblasti ekologické výchovy
  • propojení environmentální výchovy s minimálním preventivním plánem a dalšími vzdělávacími oblastmi

Krátkodobé cíle environmentální výchovy:

  • rozvíjení vztahu žáků k přírodě a její ochraně praktickými aktivitami (změny a dění v přírodě; rozlišování činností a faktorů, které na životní prostředí působí kladně a naopak, …
  • sběry přírodního a odpadového materiálu a jeho další využití (pracovní činnosti, výtvarná výchova)
  • nácvik ekologického chování při šetření energiemi
  • péče o životní prostředí – pořádek kolem sebe, třídění odpadu, péče o rostliny, ptáky a zvířata
  • propojení environmentální výchovy s etickou výchovou
  • rozvíjení poznatků z oblasti multikulturní výchovy

Informační zdroje:

Program environmentální výchovy je zpracován na základě:

  • Státního programu environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty a environmentálního poradenství na léta 2016 – 2025
  • metodického pokynu MŠMT k zajištění environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty

Cílové skupiny:

Program environmentální výchovy má dopad na tyto cílové skupiny:

  • žáci školy (s dosahem na rodinné příslušníky)
  • pedagogové školy
  • vychovatelka školní družiny
  • provozní zaměstnanci školy

Plán činnosti pro školní rok 2024/2025:

Cíl environmentální výchovy:

  • prostřednictvím vzdělávání, projektů, prožitkových dnů, besed, filmových představení v oblasti ekologické výchovy vytvářet ekologické vědomí a správné postoje dětí i dospělých
  • vést žáky k šetření energií a vody
  • pěstovat dovednosti vytváření hodnotových orientací žáků
  • zlepšit poznávání přírody a vztahy k životnímu prostředí (výlety, exkurze, naučné vycházky); učit žáky smyslovému a citovému vnímání přírody jako celku
  • zlepšovat květinovou výzdobu tříd a chodeb školy
  • vést pedagogy k zajištění kvalitní environmentální výchovy; umožnit jejich další vzdělávání v této oblasti
  • rozvíjet spolupráci školy a dalších organizací působících v oblasti environmentální výchovy (např. čistička vod, sběrný dvůr, …)

Realizace environmentální výchovy:

  1. Zařazení do vyučovacího procesu
  • do jednotlivých předmětů vhodně začleňovat témata environmentální výchovy
  • zadávat žákům práce tematicky zaměřené na ekologii, ochranu životního prostředí, …
  • účast na besedách, exkurzích, filmových představeních
  1. Uspořádání prožitkových dnů
  • realizace tematicky zaměřených prožitkových dnů pro žáky školy (např. projektové dny)
  • absolvování prožitkových dnů žáky školy, v rámci kterých se seznámí s danou problematikou

Aktivity školního roku 2024/2025:

  • Světový den výživy (16. října) - téma zařazeno do výuky předmětů Výchova ke zdraví a Výchova k občanství
  • Den stromů (20. října)
  • Den bez cigaret (16. listopad) - téma zařazeno do výuky předmětů Výchova ke zdraví a Výchova k občanství
  • Svátky jary – první jarní den (21. března) – projektový den pro žáky 1. stupně
  • Světový den vody (22. března) – téma zařazeno do výuky předmětů (přírodopis, fyzika, chemie, výchova ke zdraví, výtvarná výchova, …)
  • Den Země (22. dubna) – projektový den pro žáky 1. stupně
  • Světový den bez tabáku (31. května) - téma zařazeno do výuky předmětů Výchova ke zdraví a Výchova k občanství
  • Světový den životního prostředí (5. června) - téma zařazeno do výuky předmětů (přírodopis, fyzika, chemie, výchova ke zdraví, výtvarná výchova, …)
  • separace komunálního odpadu, seznámení s ekoznačením (výchova ke zdraví, pracovní činnosti, chemie, přírodopis, výtvarná výchova)
  • šetření energiemi a vodou
  • návštěva výstav, besed, filmových představení
  • účast ve škole v přírodě – procházky v lese

Očekávané výstupy:

Žák by měl:

  • znát základní pravidla související s ochranou přírody
  • orientovat se v problematice ochrany životního prostředí
  • zapojovat se aktivně do ochrany přírody
  • znát základní podmínky života a možnost jeho ohrožení
  • chovat se odpovědně vůči prostředí
  • dodržovat zdravý životní styl
  • vyhledávat, zpracovávat a vyhodnocovat informace týkající se životního prostředí a přistupovat k nim z pohledu kritického myšlení
  • zamýšlet se nad každodenním počínáním člověka z pohledu spotřebitele se zřetelem na ekonomiku, sociální oblast a ekologii (hodnota životního prostředí, ekonomické zhodnocení ochrany životního prostředí, …)
  • pochopit, že řešení ochrany životního prostředí nejsou jednoduchá a často nelze správná řešení najít
  • aktivně ovlivňovat své okolí k prosazování ochrany životního prostředí

Rozvíjení klíčových kompetencí:

V oblasti kompetencí k řešení problémů, komunikativní, sociální a personální:

  • aktivně využívat kooperativní a komunikační dovednosti jako nástroje pro řešení problémů životního prostředí
  • hledat různé varianty řešení problémů životního prostředí
  • schopnost kriticky posuzovat a vyhodnocovat informace související s životním prostředím

V oblasti pracovní kompetence:

  • osvojit si praktické dovednosti pro chování a pobyt v přírodě i při zacházení s přírodou a uplatňovat je v každodenním životě
  • uplatňovat principy udržitelného způsobu života v občanském a pracovním jednání (odpovědně a ekonomicky nakládat s přírodními zdroji a odpady v souladu se strategií udržitelného rozvoje, minimalizovat negativní vlivy na životní prostředí)

V oblasti kompetence občanské:

  • znát z vlastní zkušenosti přírodní a kulturní hodnoty ve svém okolí, chápat příčiny a následky jejich poškozování, rozumět jedinečnosti svého regionu a jeho potřebám
  • uvažovat v souvislostech, vnímat závislost rozvoje lidské společnosti na přírodě a na stavu životního prostředí, porozumět zákonitostem biosféry, ekonomické, sociální a ekologické provázanosti světa, problémům životního prostředí z globálního i lokálního hlediska a jejich příčinám
  • orientovat se ve vývoji vztahu člověka a přírody a poučit se z problémů životního prostředí od minulosti až po současnost a v tomto kontextu pak uvažovat o budoucnosti
  • odpovědně jednat vůči přírodě a prostředí v každodenním životě a aktivně a kvalifikovaně se účastnit ochrany životního prostředí včetně zapojení do souvisejících veřejných diskusí a rozhodovacích procesů o využívání krajiny
  • projevovat pokoru, úctu k životu ve všech jeho formách a k hodnotám, které neumí vytvořit člověk, oceňovat svébytnou hodnotu a krásu přírody a krajiny, vnímat a být schopen hodnotit různé postoje k postavení člověka v přírodě a k chování člověka vůči přírodě

Metody a prostředky environmentální výchovy:

  • vyhledávání materiálů a informací při projektovém vyučování
  • řešení problému samotnými žáky při problémové výuce
  • exkurze, škola v přírodě
  • filmy, přednášky, výstavy
  • zařazování prvků environmentální výchovy do všech vyučovacích oblastí
  • přímé učení ve venkovním terénu, poznávání okolního prostředí v regionu – přírodní a kulturní zajímavosti (vycházky, výlety…)
  • školní ekologické projekty (Den Země, Den stromů, Den vody, ...)
  • soutěže, vycházky do přírody
  • využívání výukových programů spolupracujících subjektů
  • zdravé stravování, zdravá výživa (projekty Ovoce do škol, Mléko do škol)
  • opatření přispívající k ekologizaci provozu školy – úspora elektrické energie, vody, tepla, třídění odpadů, péče o zeleň v budově školy
  • EVVO se jako průřezové téma propojuje se vzdělávacím obsahem jednotlivých vyučovacích předmětů na 1. i 2. stupni ZŠ

Koordinátor environmentální výchovy:

Mgr. Marcela Rezac 2. 9. 2024